יום שישי, 28 באוקטובר 2011

פרשת השבוע - פרשת נח



חזרנו לשגרה ושבוע קצת עמוס עבר - חשבתי לעדכן כמה דברים בבלוג אך לא הספקתי.

על השבוע הבא אני לא בונה כי ב"ה עומד להיות שבוע עוד יותר עמוס (דברים נחמדים ושמחים - וגם יום ההולדת שלי חל בשבוע הקרוב..בכלל שכחתי ממנו )

בהצלחה רבה לכל הסטודנטים החוזרים ללימודים ביום ראשון (זאת לא פעם ראשונה שיום החזרה ללימודים נופל בתאריך העברי של היומהולדת שלי



במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע.



פרשת נח

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.

פרשת נח היא פרשת השבוע השנייה בספר בראשית. היא מתחילה בפרק ו' פסוק ט ומסתיימת בפרק י"א פסוק לב. הנושא הבולט בפרשה הוא סיפור המבול ותיבת נח, וסיפורים נוספים הם שכרות נח ומגדל בבל. בנוסף, מפורטים בפרשה רשימות של צאצאי בני נח אחרי המבול.

נושאים בפרשה:
החלק הראשון של הפרשה עוסק בפרשת המבול שהביא אלוהים על העולם בגלל חטאי בני האדם. נח, שהיה "איש צדיק תמים בדורותיו", נבחר להיות מי שישרוד את המבול עם משפחתו וייסד את האנושות החדשה אחרי המבול. הוא מצוּ‏וה לבנות תיבה שבה ישהו הוא, משפחתו ובעלי החיים במשך המבול.

המבול נמשך ימים רבים ומוחה את כל החיים מעל פני האדמה. אורך זמן המבול נתון למחלוקת. לפי הכתוב הגשמים פסקו אחרי ארבעים יום אך למעשה המבול היה יותר זמן מכך (נאמר ארבעים יום וארבעים לילה כך שלפי חישובים מסוימים הכוונה ל80 ימים כי אין מילה מיותרת במקרא.)

בכל מקרה לפי חישובים שונים נמצא שהמבול נמשך שנה ו- 11 ימים. 11 ימים אלה הם ימי החמה (365) העודפים על ימי הלבנה (354).

התיבה נחה על הרי אררט. לאחר שנח לומד, באמצעות היונה ששולחה ולא שבה, שיבשה הארץ, הוא יוצא מן התיבה ומקריב קורבנות. לאחר יציאת בעלי החיים מן התיבה, הקב"ה מבהיר שמותר לבני אדם לשחוט בעלי חיים למאכל (עד אז בני האדם היו צמחונים ולא אכלו בעלי חיים, אך כעת לא היה דבר על האדמה).  ולעומת זאת רצח של בני אדם הוא אסור. אלוהים מבטיח לנח שלא יביא מבול נוסף על העולם, וכאות להבטחתו זו הוא נותן את הקשת בענן.

נח נוטע כרם ומשתכר מן היין. חם בנו רואה אותו שוכב ערום באוהלו, ומספר על כך לשם ויפת, שמכסים אותו ומונעים את המשך ביזויו. בעקבות כך מקלל נח את כנען בן חם, ומברך את שם ויפת.

בהמשך הפרשה מפורטים קורותיהם של צאצאי נח. בתוך הדברים מסופר על הניסיון לבנות את מגדל בבל ועל הדרך בה אלוהים מנע זאת באמצעות בלילת שפתם של הבונים והפצתם על פני כל הארץ.

לאחר מכן מופיעה רשימת עשרת הדורות שמנח עד אברהם, שבסיומה באה היכרות ראשונה עם משפחתו של אברהם, שבשלב זה עוד נקרא "אברם". מסופר כיצד החל אביו תרח ללכת מאור כשדים לארץ כנען, אך החליט להישאר בחרן ובסופו של דבר מת שם.



ולדבר התורה:

כמה פנינים לפרשה



 "צוהר תעשה לתיבה..." (פ' ו פס' טז')
המגיד רבי דוב בער ממזריץ מפרש את המילה צוהר מלשון צהריים ואור גדול. לדבריו, מלמדנו כאן הכתוב בדרך הרמז, שעל האדם לעשות צוהר לתיבה (למילה)- להקפיד שכל דיבור ודיבור היוצא מפיו יהא ברור ובהיר, עד שיאיר באוזני השומע כשמש בצהריים.



 "שניים מכל תביא אל התיבה להחיות אתך" (פ' ו' פס' יט')
בחזון "אחרית הימים" מתנבא ישעיהו: "וגר זאב עם כבש ונמר עם גדי ירבץ" (ישעיה יא, ו). הלא בתיבת נח כבר חיו בשלום תחת קורת גג אחת: אדם ובהמה, חיה ועוף, נחשים ועקרבים, מה איפוא הפלא והחידוש? אלא, החידוש יהיה שב"אחרית הימים יחיו יחד בשלום כתוצאה של רוח חדשה של אהבה ואחווה שישררו בעולם "ומלאה הארץ דעת את ה' כמים לים מכסים" (ישעיה יא, ט). לא כן בתיבת נח, שם הסכנה המשותפת, סכנת המוות שריחפה עליהם היא שאיחדה אותם. (על התורה )



 "יצר לב האדם"
אנשים סבורים שהיצר הרע דומה לגוי, ראשו גלוי ובלוריתו פרועה. אין הם מעלים כלל על דעתם, שהיצר הרע שלהם לבוש קפוטה וחובש שטריימל, פני קדוש לו וכולו חומרות וקנאת ה' צבאות (רבי דוב בר מרדושיץ).

 

שתהיה לכולם שבת שלום.



זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:18.תל-אביב- 16:33.באר-שבע- 16:36.חיפה- 16:23

 זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:30.תל-אביב- 17:32.באר-שבע- 17:33.חיפה- 17:30



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה