יום שישי, 2 בספטמבר 2011

חודש אלול




השבוע, חל ביום רביעי ראש חודש אלול.

אלול הוא החודש השנים עשר, המסיים את השנה בלוח העברי, והחודש השישי במניין החודשים שמתחיל מחודש ניסן.

לחודש אלול יש קסם מיוחד, בגלל שהוא החודש האחרון אשר מסיים את השנה העברית - יש לו חשיבות גדולה במסורת היהודית, כי הוא נחשב זמן לחשבון נפש על השנה שעברה והכנה לקראת השנה החדשה.

בעיני גם האוויר או האווירה שיש היא תחושה של התחדשות ותחילת דרך חדשה, וזה באמת זמן לחשבון נפש ובדיקת עצמנו.

לפי ההלכה היהודית בחודש זה נהוג להגיד סליחות, כאשר הספרדים מתחילים את אמירת הסליחות למחרת ראש חודש אלול, ואילו האשכנזים מתחילים לומר אותם במוצאי שבת שלפני ראש השנה (ואם ראש השנה יוצא בימים הראשונים של השבוע אמירת הסליחות מתחילה כמובן שבוע קודם...)

לפי המסורת משה שב להר סיני כדי להביא את לוחות הברית השניים בראש חודש אלול. הוא שהה על ההר ארבעים יום עד ליום כיפור, שאז מחל האלוקים בלב שלם על חטא העגל ואמר: "סלחתי, כדבריך!"

השם של החודש, כמו יתר שמות החודשים בלוח העברי, נקבע עולי בבל.
"אלולו " פירושו באכדית "קציר ", ובאמת סוף הקיץ הוא זמן הקציר.

מקור אפשרי נוסף לשם הוא "אלל" - בארמית חיפושחודש אלול, כאמור, הוא חודש התשובה והפשפוש במעשינו.

חז"ל מצאו לאלול ראשי תיבות: "אני לדודי ודודי לי". לרמוז שבחודש אלול, הקב"ה קרוב ונעשה כדוד.

בנוסף לסליחות יש עוד כמה מנהגים כמו:
·        איחולי וברכת שנה טובה ו"כתיבה וחתימה טובה" - כבר מראשית חודש אלול אפשר לברך איחולים אלו. ולא להזכר רק יום לפני ראש השנה. (כמו שקורה לי לפעמים J )

·         נוהגים םהוסיף את המזמור "לדוד ה' אורי וישעי". מראש חודש אלול עד הושענא רבה נוהגים להוסיף מזמור זה בסוף התפילה.

·          יש הנוהגים בתקופה זו לבדוק תפילין ומזוזות. בחודש זה הרי נהגו לפשפש במעשינו ולכן יש הנוהגים (בעיקר חסידי חב"ד - אך לא רק הם) לבדוק בחודש זה את התפילין והמזוזות.

·         תקיעת שופר - נוהגים לתקוע בשופר אחרי תפילת שחרית, מראש חודש אלול עד ערב ראש השנה (לא כולל ערב ראש השנה כדי להפריד בין התקיעות). תקיעת שופר זו אינה מן התורה אלא מנהג ישראל הוא. שכשעלה משה רבנו להר סיני בראש חודש אלול לקבל לוחות שניים, תקעו שופר במחנה להודיע לכל בני ישראל שמשה עלה להר סיני. כדי לזכור את המעמד הזה התחילו במנהג תקיעת השופר.

 [מקורות: ויקיפדיה, אתר דעת, אתר חב"ד[

מי ייתן שנזכה כולנו בהמון שמחה ואושר ושכל משאלות לבנו תתקבלנה ותתגשמנה.  ♥


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה