יום שישי, 25 בדצמבר 2009

שרביט הספרים של חוטהשני






לפני כמה ימים שמתי לב שמסתובב בבלוגים `שרביט` ספרים אז למרות שגם אני לא הוזמנתי אני מצטרפת בשמחה לשרביט ☺

1.   מה אתה קורא עכשיו, מה קראת ואהבת השנה ובכלל:
אני מסיימת את "אשתו של הנוסע בזמן" - הייתי בטוחה שזה יהיה לי ספר קליל, אבל הוא די היה כבד.. וכשהצלחתי להתחבר אליו נהניתי ממנו מאד. (אני קוראת אותו בהפסקות - אבל יכולה לחזור אליו בלי בעיה.)
במקביל אני גם קוראת ספר נוער של קרל היאסן "מתח על המים" - הספר השנה במצעד הספרים (לגילאי חטיבת ביניים) והוא עוסק בנושא אקולוגיה- איכות הסביבה ולכן החלטנו להכניס אותו למצעד (אנחנו יכולים לבחור ספרים שונים מהרשימה המומלצת שקבלנו ממשרד החינוך.) התחלתי לקרוא את הספר גם בגלל שאחת התלמידות החזירה את הספר בטענה שהוא משעמם. בעיני הספר דווקא נחמד ומעניין.
יש לי בבית עוד כמה ספרים שאני קוראת אותם בחלקים.. חלק זנחתי כרגע כמו `אלף שמשות זוהרות` - יכול להיות שאחזור אליו, אבל יכול להיות שאגיע למסקנה הסופית שאני לא מעוניינת לקרוא אותו.
בנושא הזה - של אי סיום ספרים. עד לפני כמה שנים הציק לי לעזוב ספר באמצע - כל ספר השתדלתי לסיים אותו. אפילו אם לא נהניתי ממנו.
אבל אז שאלתי את עצמי למה אני `שורפת` את הזמן עם ספרים שלא מעניינים אותי - והסכמתי עם עצמי שיש ספרים שמותר ואפילו עדיף שלא אסיים.
ועוד הערה קטנה על ספרי הנוער - לי אישית אין בעיה לקרא ספרי נוער. אני מדגישה את זה כי אני יודעת שהרבה אנשים בגילי לא מוכנים להתקרב לספרים האלו - ולדעתי יש הרבה ספרי נוער טובים שאנשים מבוגרים מפספסים.

2. איך התחלת את העניין בכלל, ממתי אתה קורא ומה הביא אותך לתחביב:
גדלתי בבית של אוהבי ספר ואוהבי קריאה. היו לנו גם בבית המון ספרים. ללמוד לקרוא למדתי כמו כל בני דורי - רק בכיתה א` - אבל כבר בכיתה ב` התחלתי לקרא ספרים בצורה שוטפת. ומאז אני קוראת - כאשר בכל שלב בחיים עליתי ב`רמה` וכל כך שמחתי באמצע כיתה ח` שאיפשרו לי בספריה לעבור לספריה למבוגרים :-)
תמיד נמשכתי לעבודה בספריה - בעיקר כי אהבתי להיות קרובה לספרים. אך, כאשר בחרתי את תחומי המקצוע שלי לא רציתי ללמוד ספרנות. אבל בסוף המקצוע הזה `רדף` אחרי...
כשסיימתי את לימודי התואר הראשון (בחינוך) ראיתי שאני לא הולכת להיות מורה - ולכן אני חייבת למצוא משהו אחר עבורי. עוד לא חשבתי על לימודים מתקדמים (לימודי תעודה/תואר שני.) אבל כשהזדמן לידי חוברת מידע על לימודי התואר השני נתקלתי בעמוד של המגמה ל `לימודי מידע`(ספרנות) והבנתי שזה מה שאני צריכה ללמוד... (הפעם אגב לא רק בגלל אהבת הספר - אלא גם ובעיקר בגלל היכולות שלי לחפש מידע בצורות שונות ומשונות...)
נחזור לקריאה - כשהיינו ילדים ה`אוייב` המושבע של הקריאה לא השתלט על חיינו כמו היום - לכן תמיד מצאנו זמן לקרוא. היום כדי לגרום לבת שלי לקרוא אני יודעת שאני צריכה להיאבק לא מעט - אבל אני מקווה שזה בסוף יהיה עבורה משהו הרבה יותר טבעי (למרות שהיום היא כבר קוראת הרבה יותר !) אף פעם גם לא היה לנו `משעמם` כי אם משעמם לי - אז מה הבעיה לקחת ספר ולקרוא ?
זה מצחיק שהיום יש יותר ספרים ממה שהיה בעבר – ומצד שני יותר משעמם לדור הצעיר...

3. מהן הסוגות (ז`אנרים) האהובים והמועדפים, ומה פחות:
אני בעיקר קוראת ספרות יפה (`רומנים`) אם כי אני משלבת ספרי מתח (יכול  להיות שאני טועה - אבל הרבה ספרים שנחשבים לספרות יפה הם בעצם סוג של ספרות מתח (כמו למשל `צופן דה וינצי`....)
כשהייתי בכיתה ט` יצאתי בהכרזה שאני לא אוהבת ספרי מתח אז אחי הביא לי לקרא את ספר של קלייב קאסלר "הרימו את הטיאטניק" - סוג של ספר מתח שהתבסס גם קצת על המדע והיה חביב. בעקבות הספר התחלתי לקרוא עוד ספרים שלו (בעברית נדמה לי שקראתי את רוב הספרים של קאסלר, אמנם הם קצת חוזרים על עצמם, אבל סה"כ הם ספרים שווים.) כיום אני יותר אוהבת לקרא ספרי מתח (הרלן קובן וכו`) אם כי לא תמיד אני נדחפת להיות בין הראשונים...
אין לי בעיה לקרא ספרים שאין להם עלילה אך בזכות השפה שלהם אני מוצאת עניין בהם.
לפני שנתיים קראתי את "אם בלילה חורפי עובר אורח" של  איטלו קאלווינו - ספר שאין בו הרבה עלילה - אבל מצד שני יש בו המון אהבת הספר ועוד...
ספרי פנטזיה שמבוססים קצת על העולם שלנו אין לי בעיה לקרוא (כמו הארי פוטר, המשחק של אנדר). אם כי אני לא הכי נלהבת גם מהם. (קראתי את החלק הראשון של שר הטבעות - אחוות הטבעת <בעבר קראו לספר `חבורת הטבעת`> והספיק לי...)
ספרי מדע בדיוני וכן ספרי פנטזיה הזויים לגמרי אני לא מסוגלת לקרוא.

4. תמונות של המדפים אין לי :-)

5. ספר על מנהגים שונים (ומשונים) הקשורים אצלך לתחביב הקריאה:
* אחרי שנים רבות בהם קראתי ביקורות/המלצות על ספרים התחלתי גם לכתוב המלצות על ספרים שקראתי.
אתם יכולים לראות כמה בבלוג כאן :-)
* דיס-המלצות או אזהרות קריאה עדיין לא כתבתי – אם כי אני חושבת לארגן פוסט על כמה ספרים שלא ממש אהבתי והתחברתי אליהם. 
* בעבר ערכתי רשימה של ספרים שאני רוצה לקרוא - אבל כשראיתי שזה עובר כל גבול הפסקתי (זה הגיע להמון דפים.) הבנתי שאני צריכה (כמו כל דבר בחיים) להסתפק במה שיגיע לידי ולהנות ממנו :-) אני כמובן מתחדשת בדרישות, אבל לא `משתעבדת` לזה...
מה שכן - וזה בזכות אפשרות יצירת הרשומות פה בבלוג שבתפוז ערכתי רשימת ספרים שאני רוצה לקרוא ועדיין לא הגעתי אליהם (זה גם גורם לכך שהערימה ליד המיטה שתפחה לממדים מפחידים קצת קטנה... במקום לשים את הספר ליד המיטה הוא מופיע/יופיע ברשימה ;-))
* הרבה פעמים אני אוהבת לקרא את העמודים האחרונים של הספר.. בעיני זה הרגל מגונה – אבל לא עומדת בזה. אם כי לפעמים יש ספרים שפחות שווים התעמקות (כשאני קוראת ספר אני חייבת לקרא את כולו.. אני לא מאלה שמדלגים...) או ספר שאני חושבת לא לסיים אותו – אני לפחות רוצה לדעת איך הוא הסתיים ;-)
אגב, בקריאה חוזרת של הספר "כמו רומן" של דניאל פנק - במגילת זכויות הקוראים יש שם גם הזכות לא לקרוא את הספר עד הסוף :-)
* אני מנויה בספריה (למרות שיש לי ספריה בעבודה...) ולא כל ספר שאני קוראת אני חייבת שיהיה לי בבית.
הייתה שנה שהשאלתי משלוש ספריות (עבודה, עירונית ובאוניברסיטה בה למדתי...בעצם השאלתי אז מ-4 ספריות – באותה שנה עבדתי ב-2 בתי ספר...)
* ספר טוב אין לי בעיה לחזור אליו ולקרא אותו שוב. לפחות את הקטעים שאהבתי – לכן אני לא ממש נפרדת מספרים. אם כבר רכשתי ספר (אני כאמור הרבה ספרי קריאה משאילה מהספריות...)  אני אוהבת שהוא  יהיה לי בבית.
אני לא מפיצה הלאה כי אני חושבת שהשרביט הגיעה כמעט לכל אוהבי הספר – אבל מאד נהניתי להכין את הרשומה. :-) אז המון תודה לעופר שהתחיל בזה.

4 תגובות:

  1. תשובות
    1. תודה :-)
      לאט לאט אני לומדת את הבלוג...

      מחק
  2. תודה על שהבאת לידיעתי את "שרביט הספרים", וכתבת מאד מעניין. את צודקת באשר לאפשרות לקרוא ספר נוער, אקח לתשומת ליבי. שבת שלום !

    השבמחק
    תשובות
    1. זה היה השרביט הראשונה שלקחתי לעצמי ובכלל השתתפתי - נדמה לי שבאותה תקופה התחלתי למלא את הבלוג בתוכן (כלומר לפרסם :-) כי היו לי כמה רשומות בבלוג שלא פרסמתי...)
      ואני בהחלט מסכימה שבכלל לא מזיק לקרוא ספרות נוער - יש בתוכם לא מעט ספרים טובים.

      מחק